27 September 2019 / Lastbilar

212 ton, 8km, 5km/h  – ett halvt års planering.

Det var inte resan från Italien till Sverige som bjöd på utmaning när Stockholm stad köpte in nya 152 ton tunga transformatorer till transformatoranläggningen i Bredäng. Utmaningen låg i att frakta dem de sista åtta kilometrarna från Gröndal till Bredäng. Vi var med när Jinerts tunga division med Mercedes-Benz Actros tungdragare axlade uppgiften.

jinerts-3

Körningen från Gröndal till Bredäng hade föregåtts av ett halvårs planering. Knäckfrågan löd; var ska de italiensktillverkade transformatorerna som skeppades till Stockholm lossas? I en stad omgiven av vatten och hamnar låter det som en smal sak. Det var det inte. På jakt efter en färdväg som klarade 212 ton och 5,5 meter fri höjd mönstrades varje hamn, kaj och båtplats. De självklara förstavalen som Liljeholmen, Södertälje hamn och Nynäshamn fick avskrivas då det skulle kosta stora belopp att förstärka broarna som behövde passeras.

Fraktplanerarna på Martin Bencher AB fick ta fram kartan på nytt. Blicken fastnade på Västerås. Där kunde lasten lyftas över från fartyg till Pontonkranen Lodbrok – känd från sin kollision med Essingeleden 2005 –  för vidare bogsering över Mälaren till Gröndal i Stockholm och vidare vägtransport till Bredäng. Det sistnämnda betydde sex månaders arbete för ingenjörerna på Stockholms Stadskontor som måste kontrollera om underliggande konstruktioner, broar och annat håller för transporten.

jinerts-8

Efterdyningarna av orkanen Dorian gjorde att transporten fick vänta, allt medan surfarna i Stockholm lekte av sig i sötvattensvågorna.

När sjön väl lugnat sig och Lodbrok gjort sin resa till Gröndal stod Jinerts Tunga Divisionen redo för den vidare färden. Jinert från Hässleholm är ett av Sveriges största kranföretag men man är också specialister på svåra, stora och tunga transporter.

jinerts-14

Vägen från Gröndal till transformatorstationen i Bredäng går genom bostadsområden och under under asfalten förgrenar sig ett nät av rördragning som inte är konstruerat för ett marktryck på flera hundra ton. Att ta ner vägmärken och skyltar för att ordna fri väg var ett litet jobb jämfört med att förstärka varje känslig del av vägen med tumtjocka körplåtar. Totalt 90 körplåtar fick asfalteras fast längs den 8 km långa färdvägen.

jinerts-19

För att fördela ut vikten så skonsamt som möjligt lastades transformatorn på en trailer med 14 axlar, ett ekipage på nästan 30 meter. Trailern drogs av en Mercedes-Benz Actros 630 hästars tungdragare för 250 tons totalvikt. Fabriksbyggd för ändamålet med fyra axlar, turboretarderkoppling och ett enormt kylparti och godkänd för 250 ton totalvikt vid 12 % lutning. Vid 1 % lutning är den godkänd för hela 500 ton.

jinerts-11

– Jag har kört lastbil i 26 år och specialtransporter i 14 år. Mercedes är den bästa bil jag haft – den är helt underbar. Går billigt dessutom. Det är nog de bästa bilarna man kan använda inom tungdragning.

jinerts-27

I en backe längs färdvägen kopplar man på ytterligare en likadan dragbil. För att vara på den säkra sidan.

19:31 Lodbrok lägger till vid kajen, kranen tornar upp sig högt över bostadshusen i Ekensdal.

20:58 Luc Pagès från stadskontoret har varit med och räknat på färdvägen. Med sig har han sin kamera och son för att ta del av ögonblicket som årets arbete vigts till att möjliggöra. Han ser lugn ut, allt är beräknat och dubbelkollat. Det enda han oroar sig är att det ska bli en Vasa-färd.

– Han måste backa lite till, kajen är inte riktigt byggd för de här lasterna där borta.

jinerts-14

21:23 Kranen som kan ta 260 ton lyfter motståndslöst upp transformatorn och för in den över trädridån mot trailern. Efter några omtag och finjusteringar med handkraft möter den lastbäraren.

21:34 När transformatorn slutligen står på plats utbryter en stor applåd från åskådarna.

– Jäklar vad mycket folk det är, kul att jobba inför publik, kommenterar chauffören Jörgen Frykholm den hundrahuvade folkmassa som samlats på gatan.

jinerts-5

23:29 När lasten någon timme senare är säkrad och det är dags för Jörgen att rulla igång ekipaget är publiken decimerad till blott en handfull, de flesta med kamera.

23:54 Färden går i promenadtakt genom den sovande förstaden. Efterföljande bilar har inget annat val än att idka en stunds ofrivillig mindfulness.

– Det svåraste med det här jobbet är de andra bilisterna. De vill prompt komma förbi men har ingen koll på hur släpet svänger ut och det är då det kan bli luriga situationer, berättar Jörgen.

jinerts-28

00:26 Vid sjön Trekanten leder Blommendalsvägen brant upp under Essingeleden. En dragstång binder samman dragbilen med ytterligare en 4-axlig Actros som fungerar som dubblad kraft i motlutet.

– Egentligen fixar en ensam Actros det här galant, men vid den här typen av projekt är det alltid bättre att ha rejält överdimensionerade marginaler, säger Jörgen.

– Finns det bara fäste så åker vi!

jinerts-2301.44 Transformatorn lyfts av och Jörgen ser fram emot att kunna krypa till kojs. Snart är det dags för den andra av tre transformatorer att göra samma resa.

jinerts-12